mob: +421 901 719 007 silla@ortodent.sk

dentálna hygiena / bielenie zubov

Dentálna hygiena je účinná liečebno-preventívna metóda z oblasti modernej stomatológie. Profesionálna dentálna hygiena by dnes už mala jednoznačne patriť k pravidelnej periodickej starostlivosti o Vaše zuby. Cieľom dentálnej hygieny je zamedziť narušeniu tvrdých zubných tkanív, vzniku kazu, zápalu ďasien (gingivitíde), ako aj zápalu tkanív závesného aparátu zubov (parodontitíde).

Dentálnu hygienu vykonáva kvalifikovaný pracovník – dentálna hygienička, ktorá je súčasťou stomatologického tímu. Výkony pri profesionálnej dentálnej hygiene sú dôkladnejšie a komplexnejšie než bežná domáca ústna starostlivosť a sú nevyhnutné pre dlhodobé udržanie zdravých zubov a ďasien. Veľmi dôležitá a špecifická je dentálna hygiena u pacientov so strojčekom, vzhľadom prítomnosti jednotlivých súčastí strojčeka, ktoré sú nalepené na zuboch. Preto je správna technika čistenia zubov základom ich zdravia. Dentálna hygiena a jej postup závisí na diagnóze a symptómoch pacienta, pričom musia byť tieto náležitosti zohľadnené v liečebnom procese.

Medzi základné kroky dentálnej hygieny patrí:

Vyšetrenie dutiny ústnej

Na začiatku sa vykoná komplexné vyšetrenie ústnej dutiny za účelom identifikácie akýchkoľvek problémov.

Motivácia a inštruktáž

Zhodnotenie stavu dutiny ústnej, vysvetlenie vzniku problému (napr. zápalu ďasien), poučenie pacienta o prevencii s nácvikom vhodnými dentálnymi pomôckami zvolenými individuálne podľa potreby. Dentálne pomôcky je samozrejme možné zakúpiť v našej ambulancii.

Odstránenie zubného kameňa a odstránenie mikrobiálneho povlaku

Zubný kameň a plak sa odstraňujú z povrchu zubov, z medzizubných priestorov a z podďasnových priestorov. Tieto nánosy sú hlavnými príčinami zubného kazu a ochorení ďasien.  Zubný kameň sa nedá odstrániť bežným čistením zubov, potrebné je profesionálne čistenie u dentálneho hygienika alebo zubného lekára. Odstránenie zubného kameňa prebieha bezbolestne pomocou ultrazvukového prístroja, v prípade potreby je doplnené ručným dočistením kyretami.

Pieskovanie zubov technikou Air-flow

Pieskovanie zubov pomocou najmodernejšej technológie Air-flow je šetrná technika používaná pri profesionálnej dentálnej hygiene na odstránenie mikrobiálneho plaku a pigmentácií (spôsobených kávou, čajom, tabakom alebo inými potravinami a nápojmi). Proces je rýchly, efektívny a zuby vyzerajú naozaj krásne a žiarivo, pretože všetko z povrchu skloviny je dokonalo očistené.

Leštenie zubov-polishing

Po odstránení všetkých nánosov sa zuby vyleštia špeciálnou pastou a rotačnou kefkou využitím metódy mikro-abrazívneho čistenia. Týmto krokom sa povrch zubov stáva hladkým a lesklým – dôležité nielen pre estetický výzor zubov, ale aj pre zdravie ústnej dutiny (hladký povrch zubov je menej priľnavý pre baktérie, ktoré spôsobujú zubný kaz, spomaľuje sa tak tvorba nánosu plaku, zápal ďasien…).

Fluoridácia zubov

Fluoridácia zubov je procedúra, ktorá pomáha zvyšovať odolnosť zubov voči kazom. Fluorid je minerál, ktorý pomáha obnovovať minerály v zubnej sklovine, zabraňuje demineralizácii a rastu baktérií a ich schopnosti produkovať kyseliny. Fluoridáciu zubov možno vykonať deťom aj dospelým.

Domáca starostlivosť založená na informáciách a inštruktáži od dentálnej hygieničky je jedinou spoľahlivou cestou k udržaniu funkčného chrupu po celý život. Ak chcete mať zuby dlhodobo zdravé a krásne je nutné brať dentálnu hygienu vážne.

Do odboru dentálnej hygieny sa radia aj estetické výkony, patria tu napríklad bielenie zubov (v našej ambulancii pracujeme s jediným garantovaným a bezpečným bielením na trhu – PureWhitening) alebo aplikácia dentálneho šperku. V oboch prípadoch musí byť výborne zvládnutá dentálna hygiena, teda bez akýchkoľvek nánosov a zápalových procesov. Aby boli zuby nielen zdravé, ale aj krásne.